Jensemann…

12 Nov

Hei. Da kan vi nyte nok et fornøyelig referat fra Øyvind. Vi takker.

Dere finner referatet her. Regner med folk har skaffet seg «Jonas» og er på god vei gjennom denne samfunnskritiske snakkisromanen fra 1955.

Neste møte er foreløpig fastsatt til Mandag 17.12.

Kommentarer til møtereferat, «Jonas» og møtedato hører vi gjerne om.

Ha en fortsatt god uke!

17 kommentar to “Jensemann…”

  1. Bjørn Ingvar 13.11.07 kl. 22:21 #

    Øyvind har du har funnet et stilig og innbydende omslag til «Jonas» ? 😉 Selv kjøpte jeg akkurat boken på bruktmarked for 25 kroner. Og omslaget: helsort med et lite «Jonas av Jens Bjørneboe» på ryggen. Trist.

  2. Øyvind 14.11.07 kl. 08:14 #

    Jeg kan forsikre deg om at jeg kommer til å stille med det tøffeste bokomslaget til neste møte. «Jonas» med illustrasjoner av selveste Finn Graff både inni og utpå. Fantastisk!

  3. Bjørn Ingvar 24.11.07 kl. 08:50 #

    http://web3.aftenbladet.no/debatt/medieblikk/article552498.ece

    Vi kommer nok ikke utenom denne på neste bokklubb 😉 Uten å ha satt meg inn i saken virker jo konspirasjonsteorien absurd. Eller?

  4. gustav 27.11.07 kl. 09:24 #

    for hver dag som går blir jeg stadig mer ambivalent i min forståelse av verdenshistorien. Etter å ha lest artikler som kydi viser til får jeg bekreftelser som bygger opp under mine antakelser. Kan vi egentlig stole på historien vi er blitt fortalt gjennom vår kjære folkeskole? Hvem skriver egentlig historien? Lærer vi den samme historien som våre jevnaldrene i feks japan?

  5. Jarle Mong 04.12.07 kl. 20:40 #

    Har lest artikkelen som her er omtalt. Stiller meg særdeles skeptisk til innholdet i historien. Det finnes et dusin øyenvitner som kan bekrefte at de har sett flyene styrte inn i tvillingtårnene. Når det gjelder George Bush og hans meget omtalte stab kan en tenke mye og mangt. Bush, Rumsfeldt og Cheney kan til tider virke paranoide og konstruktive når det gjelder å skape nye fiendebilder. En teori om at disse står bak eller unnlot å forhindre en av de største katastrofene i amerikansk historie stiller jeg meg allikevel sterkt kritisk til. George Bush er riktignok verken en begavet taler eller et politisk geni. Jeg har imidletid stor sans for mange av hans verdier. Dette er nemlig presidenten som ved hjelp av Billy Graham og den hellige ånd omvendte seg fra djevelens munnvann og begynte å drikke av det levende vann. Han er en talsmann for Abrahams etterfølgere og møter ikke islamsk fundamentalisme med den samme naiviteten som mange europeiske statsledere. I tillegg ønsker George Bush å stanse drapene på amerikas barn i mors liv, han snakker også varmt om kjernefamilen som også i USA er truet. En påstand om at denne mannen indirekte medvirket til at over to tusen amerikanske liv gikk tapt i en forferdelig terroraksjon blir for drøy kost. En skal snu mange ting på hodet for å komme frem til denne konklusjonen mener jeg.

    Når det gjelder historien så blir denne som regel skrevet av seierherrrene. Historien blir skrevet av mennesker som er produkter av sin tid og sin kultur. Disse faktorene farger historien i mange farger. Noe som kan virke blått for oss er kanskje rødt for en inder. Det som er viktig for en historiker er å presnetere fakta og beviser for at historien faktisk har skjedd. Konspirasjonteorien som Omdal skisserer tror jeg aldri vi vil finne i en historiebok som en direkte følge av det foregående.

    Jeg er selv glad i konspirasjonsteorier. Jeg som alle andre mennesker ønsker ikke å tro den kjedelige sannheten, vi foretrekker istedet og bli bedratt. Jeg tror derfor til sjuende og sist at amerikanerne landet på månen, at muslimske terrorister stod bak 9.11, at Jesus reiste opp til himmelen uten å befrukte Maria Magdalena, at marlboro ikke er eid av ku klux klan, at Koeaman hadde følelse i begge bein, at holocaust fant sted, at Marilyn Monroe ikke ble drept av JFKs menn men tok selvmord, at kongehuset ikke stod bak princess Dianas død, at Elvis er død, at tupac er død, at Paul McCartney lever og ikke er erstattet av en dobbeltgjenger, at jorden ikke ble skapt gjennom et smell som kom fra ingenting osv. Muligens bommer jeg og histrikerne på noen av disse påstandene, men jevnt over tror jeg det meste av det vi lærte i historie på folkeskolen stemmer i stor grad stemmer. Når det gjelder 9.11 som historisk fenomen er det altfor tidlig å konkludere. En kan aldri sette punktum seks år etter hendelsen. Om femti år har kanskje de fleste kortene kommet på bordet og vi kan muligens da vite med større sikkerhet hva som egentlig skjedde denne dagen. Før den tid kan vi gruble, konspirere og lete etter bevis. Jeg tror dagens versjon vil råde i Britannica om femti år.

  6. Bjørn Ingvar 10.12.07 kl. 21:45 #

    Hei. Som fryktet kommer jeg meg ikke hjem før den 20 desember. Stavrum har ingen tid å miste og Skeid trener til og med onsdag 19 desember. Regner med dere andre er klar? Torvaldo?

  7. Øyvind 10.12.07 kl. 22:00 #

    Torsdag 20. trenger vel ikke å være noen dårlig dato? Kan vi ikke bare forskyve et par dager?

  8. gustav 11.12.07 kl. 09:14 #

    Jeg reiser til australia den 19. Men mine personlige interesser skal ikke stå i veien for klubbens beste. så hvis det viser seg å passe bedre for flest medlemmer på et senere tidspunkt bøyer jeg meg selvsagt for flertallet. Vi lever jo tross alt med demokrati som styreform.

  9. BIK 12.12.07 kl. 09:56 #

    Hei. Vi holder oss til fastsatt dato, 17 des. Da vet vi at alle andre kan, minus Torvald.? Om vi flytter er det ikke sikkert det passer for Jarle og Rolf.

  10. Øyvind 12.12.07 kl. 23:40 #

    Er vi blitt enige om hvem som skal foreslå nye bøker?

  11. Øyvind 16.12.07 kl. 13:17 #

    Og når er oppmøtet i morgen (mandag)?
    Jeg er uansett mer enn klar for å en god debatt før jul.

  12. Jarle Mong 17.12.07 kl. 10:23 #

    Oppmøte 19.30 hos meg på kleppstasjon. Det er egentlig Torvald sin tur til å presentere bøker.

  13. Øyvind 17.12.07 kl. 11:33 #

    Gode høns, det. Hva er adressen din?

  14. Øyvind 18.12.07 kl. 22:50 #

    Da var nok et fruktbart møte over. Neste bok som skal under lupen, er igjen en Jens Bjørneboe-roman, nemlig «Haiene». Dato for neste møte er foreløpig satt til fredag 18. januar.
    Jeg kommer tilbake med fyldig referat senere.

  15. Øyvind 18.01.08 kl. 07:08 #

    Da var det møte igjen. Når starter showet i kveld, og hva er adressen til Rolf?

  16. Bjørn Ingvar 20.01.08 kl. 22:19 #

    Heisann! Hvordan var møtet på fredag? Tar det nesten for gitt at det ble nok en fornøyelig kveld med Haiene på bordet. Hva ble neste bok? Når er neste møte? Og kommer det flere referat fra vår eminente skribent?

    Ellers har det vært en strålende solrik dag i Oslo med skitur i marka og stand-up med Dagfinn Lyngbø.

    Ikke til å unngå at man nynner litt på Oslo-sangen av Lars Lillo på vei gjennom skogen 🙂

    Du er nok blant de sjenerte
    Som er redd for å ikke ha nok sjarm
    Men når vinteren kommer kald og lang
    Så får du til å holde meg varm

    Oslo, Oslo, du er liten til å være så stor
    Oslo, Oslo, du er byen som setter spor

    Og når det grønnes i dine tusen trær
    Så innrømmer alle og enhver
    At Tigerstaden har funnet sin plass i solen.

  17. Jarle 21.01.08 kl. 10:33 #

    Det var en skikkelig helaften hos Rolf. Rolfern disket opp med den nesten glemte retten skjellmat. Dette falt i god jord spesielt hos Sandsmark. Ellers var det mye å ta fatt i når det gjaldt haiene. Gruppa konkluderte vel med at dette var litteratur på ypperste nivå. Innleggene vakte debatt til langt inn i nattetimene. Valget av boka var særdeles ambisiøst. En av de aller største står når for tur: Debutromanen til Fjodor Dostovjevski Fattige Folk. Dette blir en utfordring folkens.

Legg igjen en kommentar

