Protestfestivalen: Felles ekteskapslov?

6 Mar

Vi var på Smuget i går kveld i anledning protestfestivalen. Hva er protestfestivalen? En festival som ønsker å ta et oppgjør med toleransen som er blitt så dominerende at vi er i ferd med å se dens bakside – likegyldigheten. Man kan faktisk tolerere hverandre i hjel. En protest mot avmakt og likegyldighet, for engasjement og handling. En protest mot ensrettingen i samfunnet, den ensporede markedstenkningen og et slapt toleransebegrep.

På dagens program stod en debatt rundt den felles ekteskapsloven som er i ferd med å bli vedtatt i stortinget.

«I Stortinget er det nå flertall for felles ekteskapslov. Loven blir høyst sannsynlig vedtatt før sommeren. De homofile jubler, mens motstanderne – deriblant kristenfolket – er sjokkert. Men fakta er at de verdikonservative er påfallende tause. Har all prat om toleranse tatt motet fra dem? Vil frontene skjerpes og konfliktnivået i samfunnet heves. Eller vil det gå seg til? Loven innbefatter også at lesbiske og homofile ektepar får rett til å bli vurdert som adoptivforeldre, og at de får samme rett til assistert befruktning som andre. VG skrev for en tid siden om ”Den homofile reformasjonen” der Anders Giæver hevdet at homokulturen er en motesak. Er det en motesak som er årsak til at denne saken er i ferd med å få gjennombrudd i de fleste partier, i nesten samtlige medier og i et nesten samlet kulturliv? Journalist og forfatter Frank Rossavik bekjenner seg som homofil, men spør seg om ikke saken fortjener utredning. Norske medier har nektet å gå inn i saken.»

Oppmøtet på Smuget denne onsdagskvelden var et nok et bevis på at likegyldigheten i verdidebatter er stor, ca. 40 hadde funnet veien. Mulig folk hadde møtt opp dersom det var forslag om høyne prisen for å passere bomringen?

Uansett, det ble en interessant debatt. Prosjektleder i MorFarBarn.no, Øivind Benestad og Bjørg Tørresdal fra KrF talte for hvorfor vi burde avvise forslaget til en felles ekteskapslov. Er det en menneskerett å få barn? Skal vi den norske stat bruker store ressurser på å skaffe alle (homofile og lesbiske) barn? Burde ikke en mann eller kvinne da også ha rett til å ha 2 eller flere ektefeller?

Jeg synes debatten bar preg av at den knapt har vært oppe til diskusjon tidligere og nærmest bare sklid igjennom i de fleste partier uten at de egentlig har tenkt så mye på følgene av dette på lang sikt. Politikerne er mest opptatt av å ikke diskriminere noen og gi alle likeverd.

Jeg håper vi tør å ta denne debatten i Norge før vi bestemmer oss. Deretter håper jeg vi konkluderer som Frankrikes kommisjon gjorde i 2006 med å ikke innføre kjønnsnøytrale ekteskapslover, og heller ikke åpne for homofil adopsjon eller kunstig befruktning for lesbiske. Fordi: A) Et gjennomført barneperspektiv der barnas rettigheter står i sentrum, – og ikke voksnes ønsker og krav. B) En erkjennelse av at erfaringen og forskningen omkring barn i homofile forhold er så mangelfull at manbør handle utifra føre-vàr-prinsippet. I et dyptgripende spørsmål av denne art er det uansvarlig å innføreirreversible lovendringer når vi har så lite sikker kunnskap. Det finnes svært gode grunner til ikke å forhaste seg.

Advertisements

5 kommentar to “Protestfestivalen: Felles ekteskapslov?”

  1. torvald 06.03.08 kl. 17:36 #

    Kjekt å se at siden har fått nytt liv, så velger å hive meg på.

    Kjønnsnøytrale ekteskapslover:
    Antar her at ekteskapsloven gir utvidede rettigheter etter norsk lov enn det homofile motstykket i partnerskapsloven.

    Så vidt meg bekjent vil ekteskapsloven gjelde uavhengig om du gifter deg i kirken eller om vielsen skjer borgerlig i regi av f.eks. humanetisk forbund.

    Debatten rundt ekteskapsloven vil således ikke gå på bruken av ekteskaps-begrepet, men hvilket lovverk som skal gjelde for et par som til tross for skilsmissestatistikken lover at de skal holde sammen i gode og onde dager inntil døden skiller dem ad.

    Med dette bakteppet er jeg uenig i at vi skal ha en lovgivning som regulerer heterofile «livsvarige» forhold og et annet som regulerer det homofile.

    Når debatten så går over til rett til adopsjon og kunstig befruktning for lesbiske vandrer man rett inn i et minefelt.

    Ved å lese mellom linjene i BIKs referatet fra protestfestivalen aner jeg et synspunkt om at det er en menneskerett for et hvert heterofilt par å få barn. Dette har utvilsomt hjulpet mange frustrerte par til å oppnå sitt høyeste ønske her i livet, nemlig å bli foreldre.

    Paradokset er, om man legger statistikken til grunn, at den kunstige befruktningen hjelper å sette et barn til verden som har over 50% sannsynlighet for å ende opp med skilte foreldre.

    Spørsmålet videre blir om det er bedre at barnet vokser opp med en forelder enn med to foreldre av samme kjønn.(aner ikke om skilsmissestatistikken er bedre eller dårligere for homofile, og om det i det hele tatt heter skilsmisse når man avslutter et partnerskap)

    Jeg ville nok selv foretrukket førstnevnte alternativ uten å gå dypere inn i årsakene til det.

    Videre vil jeg ta opp tråden for protesten mot ensrettet markedstenkning og Jarles syn på at nye kreftmedisiner ikke nødvendigvis trenger å være en gladnyhet mtp malaria.

    Er enig med Jarle i at oppblomstringen av kurer mot kreft har en stygg bakside av medaljen. Ren markedstenkning ligger bak:
    kreftpasienter kommer fra vestlige land og er dermed potensielle rike «kunder», forskning på kreftkurer vil dermed ha en stor mulig fremtidig gevinst da «markedssegmentet» er stort og vil ha en betalingsvillighet som om det skulle gjelde liv og død.

    Motstykket er som Jarle påpeker malaria. Kundegruppen er her fattige ikke vestlige mennesker. Med mindre jeg ikke ble lurt da jeg dro til Thailand finnes det effektive malariavaksiner, så investeringen i forskning vil være lik 0. Problemet er at «kundene» ikke kan betale for seg, selv om markedssegmentet er enormt.

    Skulle ønske et legemiddelfirma kunne skifte ut «kunde» med «pasient» som et dristig pilotprosjekt og prøvt å måle sin profitt i sparte menneskeliv istedenfor kroner og øre.

    studenten

  2. Bjørn Ingvar 06.03.08 kl. 18:47 #

    Det stemmer Torvald, det er nettopp når det kommer til barna at vi går rett i minefeltet. For dersom man skal snakke om diskriminering i denne saken, er det viktig å ikke glemme barna. Det er de som blir diskriminert dersom Staten frarøver dem retten til å ha både mor og far. Det er dessuten et klart brudd på FN’s Barnekonvensjon: ”Barnet skal … så langt det er mulig … ha rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg
    fra dem” (Artikkel 7.1).

    Foreldre er mye mer enn ”omsorgspersoner”. Den rollen kan de fleste
    enkeltindivider fylle. Men enkjønnede par har en fundamental svakhet: Deres likhet. Det er ingen uvesentlig detalj for barnets utvikling, men tvert imot et viktig aspekt i deres modning som gutt eller jente. Barnepsykologien lærer oss at barnet modnes og utvikles i interaksjonen med begge kjønn: Barnet speiler seg i foreldren av samme kjønn, opplever kontrastene til den av motsatt kjønn, lærer forskjeller ved det mannlige og det kvinnelige, deres samspill og komplementaritet, osv.

    Et enkjønnet forhold vil alltid måtte «låne» av heteroseksualiteten for å få barn. Det tilhører en annen kategori enn samliv mellom mann og kvinne. Derfor mener jeg bestemt at vi bør skille på rettigheter generelt og ikke minst «retten» til å få barn.

    Det trekkes stadig inn argumenter om menneskeverd i denne debatten om ekteskapet. Jeg tror alle seriøse aktører i denne debatten mener at homofile, bifile, polyfile, transseksuelle og andre minoriteter har nøyaktig samme menneskeverd som alle andre. Det berører ikke deres menneskeverd at ekteskapet bevares som en samlivsform mellom mann og kvinne.

    Videre tror jeg at ved å fjerne kjønnsbestemmelsen i ekteskapsdefinisjonen vil på sikt gjøre det vanskelig å nekte andre samlivsformer også å få status som ekteskap. Er man villig til å gi spesielle privilegier til homofile, mens man fortsetter å «diskriminere» andre seksuelle minoriteter og atferd?
    Unge Venstres vedtak i oktober 2006 er et ferskt eksempel på konsekvensene av en slik tankegang: ”Unge Venstre mener at dagens ekteskaps- og partnerskaps-lovgivning må erstattes av en ny, felles ekteskapslovgivning, som er nøytral i forhold til kjønn og antall.» Både i Sverige og Danmark har flere ungdomspartier vedtatt liknende formuleringer. LLH uttrykker seg for øvrig slik i sin politiske plattform: ”Vi vil
    støtte alle seksuelle uttrykk som er basert på likeverd og samtykke.”

  3. Jarle 07.03.08 kl. 09:46 #

    «Uten Gud er alt lov» (Fjodor Dostojevski)

  4. gustav 07.03.08 kl. 12:47 #

    Først og fremst må jeg presisere at jeg er enig med deg BIK i dine synspunkter angående homofiles rettigheter. Men jeg stiller spørsmål ved om det for kristne er verdt å bruke tid og energi på å diskutere dette opp og i mente med en sekularisert verden som nok i utgangspunktet forbinder kristne med en gjeng intolerante mørkemenn? Å da spesielt hvis det er tema som homofili, sex og abort som får fokus når man skriver om kristne i medier som feks VG, dagbladet og aftenposten. Vil egentlig landet bli mer «kristent» om vi får utsatt homofiles adopsjonsrettigheter med ett år eller to? Jeg tror at vi uansett (uheldigvis) vil ende opp med at homofile får sin adopsjon, at det blir stadig lettere med abort og flere og flere lever i sin egen individualiserte verden. Jeg tror ikke at den sekulariserte utvikling vil stoppe som en følge av at kristne eventuelt vinner debatter om homofili og abort. Men når det er sagt vet jeg jammen ikke hvordan utviklingen kan stoppes!:) Men som skrevet i tidligere innlegg har jeg stor tro på ubegrenset med nestekjærlighet. «man skal elske sin neste som seg selv» og «overlate dommen til Herren»

  5. torvald 07.03.08 kl. 22:12 #

    Fikk nettopp med meg at Knut Haavik gikk inn for adopsjon for homofile, så da er vel siste ord sagt i den saken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: