Møtereferat 11

1 Apr

Sted: Gustavs kåk bak Maxi
Tidspunkt: Torsdag 13. Mars 2008 kl. 19.00
Til stede: Jarle, Gustav, Rolf og Øyvind.
Aktuell bok: Bjørn Larsson – Drømmer ved havet
Neste bok: Jan Wiese – Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede
Neste møte: Fredag 11. April hos Jarle.

Et nytt møte i Apostrofen er avholdt, og nok en gang var det en suksess.

Gustav startet ballet. Hans bidrag var følgende sitat fra et amerikansk tidsskrift:»We have created a culture that has told us the only thing right is to get by and the only thing wrong is to get caught. A culture that says, If it feels good, do it. If you don´t want to do it, don´t. If you can´t handle it, drink it or drug it.» Sitatet trenger neppe videre utdyping.

Øyvinds bidrag var denne gangen musikk. Platen «My Tennessee Moutain Home» var en ny og interessant innfallsvinkel for debatt. Kort fortalt handler alle sangene på platen om Partons oppvekst under fattige kår i fjellandsbygda i Tennessee. Hun forteller åpnet og ærlig om oppveksten og opplevelsene, og konklusjonen er klar: Selv om hun nå er søkkrik og verdensberømt, var alt mye bedre før. Da hun var sammen med sine 11 brødre og søstre, hadde det hun trengte og gikk plystrende hjem fra kirken hver søndag. «The good old days when times were bad,» er budskapet.

Rolf hadde med et utklipp fra Klassekampen. Den omhandlet USAs motarbeidelse av sosialistiske stater i Sør-Amerika, og deres støtte til Colombia i dagens konflikt. Rolf som har bodd i Bolivia, så med stor bekymring på dette, og det førte til en lang om fruktbar debatt om USAs utenrikspolitikk. Selvsagt kom temaet raskt innom Irak og George Bush.

Fra den ene ytterkanten i norsk avisflora til den andre: Jarle sitt bidrag for dagen var en artikkel fra den kristne dagsavisen Vårt Land. Saken omhandlet dagens situasjon for misjonsselskapene. De er avhengige av statsstøtte for å klare seg. Derfor er de nødt til å samarbeide med Norad og andre organisasjoner. Dette betyr mer arbeid for kvinnekamp og demokrati, og mindre arbeid med å frelse sjeler. Jarle savnet tiden da misjonsselskapene kun ble drevet av inntektene fra egne medlemmer. Da sto også misjonsselskapene friere til å prioritere arbeidsoppgaver, og sjelefrelsing hadde et mye klarere fokus.

Av en eller annen grunn førte dette innlegget umiddelbart til en diskusjon om kjønnsnøytrale ekteskap. Rett eller galt? Jarle, Rolf og Gustav så med stor bekymring på dette og advarte på det sterkeste mot at homofile kan få gifte seg. Ekteskapet er en hellig pakt mellom mennesket og Gud, var deres konklusjon. Øyvind var den eneste på møtet som støttet de homofile. Han var av stikk motsatt oppfatning enn de tre andre og mente at kjønnsnøytrale ekteskap snarere var et framskritt enn noe å uroe seg for. Han mente at ekteskapet er en kjærlighetskontrakt mellom to personer, uavhengig av kjønn, rase og religion.

Etter flere timer med debatt, var det endelig tid for å velge bok til neste møte. Etter et meget jevn avstemmig mellom «Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede» og en et romantisk TV Norge-drama, måtte Bjørn Ingvar konfereres via telefon for å få en avgjørelse. Dette var et historisk øyeblikk for Apostrofen. Bjørn Ingvars stemme gikk til «Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede», og dermed blir dette romanen til neste gang.

Øyvind

6 kommentar to “Møtereferat 11”

  1. gustav 02.04.08 kl. 06:28 #

    nok et fornøyelig referat øyvind! har kommet meg gjennom 100 sider av vår neste bok. Etter en noe treg start må jeg si meg enig med øyvind i at dette er spennende lesning! kan ikke helt forstå jarle som finner boken knusktørr. men det kan jo bli en kjekk diskusjon på neste møte… ellers fryder jeg meg over at utenforstående har tatt del i diskusjonen på nettsiden!

  2. Bjørn Ingvar 02.04.08 kl. 07:28 #

    Må si meg enig Gustav; det er godt å se at omverden smått om sen er blitt deltakere i debatten, måtte det bli flere.

    Ellers er det spenstig at en Dolly Parton plate fra 1973 blir lagt til grunn for en debatt. Jeg skulle gjerne hatt en plass i sofaen denne kvelden også.

    Når det gjelder Jan Wiese har jeg problemer med å se hva forfatteren ønsker å fortelle (budskap/tema). Hva har jeg egentlig lest nå? Boka er dyp, har symbolikk på mange nivåer og er åpen for svært mange ulike tolkninger. Absolutt en bok det ville vært interessant å diskutere, det ville forhåpentligvis åpnet den litt.

  3. Sandsmark 02.04.08 kl. 17:17 #

    Jeg ser at halve referatet er uteblitt. Alt som handler om debatten rundt «Drømmer ved havet» er forsvunnet. Er det noen forklaring på dette, webmaster?
    De første linjene og den siste halvdelen er med, men et helt lass er likevel borte.

  4. Sandsmark 02.04.08 kl. 17:28 #

    Ok. Jeg ser at jeg har vært litt for tidlig ute. Det var bare å gå litt lenger ned på siden, og der var svaret. Ingen dum ide´å dele referatet i to, webmaster.

    Ellers må jeg si at jeg er veldig godt fornøyd med «Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede». Det er snart to uker siden jeg ble ferdig med den, og det hender rett som det er at jeg tenker på den. Jeg fant den, i motsetning til Jarle og Bjørn Ingvar, meget underholdene. Oppbrukt tematikk? Kanskje det. Den var likevel svært lesbar, etter min oppfatning.

  5. Bjørn Ingvar 03.04.08 kl. 18:54 #

    Grunnen til at jeg deler referatet er at da får vi en egen bokmelding på hver bok og en litt ryddigere blogg. Ettersom mengden tekst vokser er dette en nødvendighet.

  6. torvald 03.04.08 kl. 19:57 #

    Ble også ferdig med boken for en god stund siden, og greide fortape meg i denne også. Men når boka var ferdig var den første tanken som slo meg at «denne må jeg lese om igjen», var litt artig å lese etterordet etterpå.

    Satser på å legge ut innspill til møtet 11/4 i kommentarfeltet 10/4, så kan jeg iallefall være litt til stede..

Legg igjen en kommentar

