11 minutter

28 Aug

11 minutter av Paulo Coelho.

Midt på treet: 11 minutter av Paulo Coelho.

Delte oppfatninger om Paulo Coelho i Apostrofen. 11 minutter nådde ikke opp.

Aktuell bok: 11 minutter av Paulo Coelho

Sted: Hos Jarle på Klepp

Tid: Fredag 22. august.

Til stede: Jarle Mong, Øyvind Sandsmark, Gustav Kjølber, Rolf Manuel Nese Skadsem og Torvald Ulland Reiestad.

Neste møte: Fredag 26. september hos Rolf Manuel

Neste bok: Bisettelsen av Lars Saabye Christensen

Etter over et års fravær, var det endelig duket for et etterlengtet comeback av en av Apostrofens gründere, Torvald. Og hva passet vel bedre enn at det var hans favorittforfatter som skulle under lupen på møtet.

Paulo Coelhos 11 minutter var tygget og fordøyet. Nå ventet dommen. Den ble ikke enstemmig. Gruppen var delt i synet på kvalitetene til 11 romanen.

Øyvind debuterte som Coelho-leser før møtet. Han hadde store forventninger på forhånd. Vi snakket tross alt om en av verdenslitteraturens store samtidsforfattere. Og både Gustav og Torvald hadde hyllet forfatteren under Apostrofen-møter tidligere. Konklusjonen til Øyvind ble at romanen verken var god eller dårlig, men ettersom forventningene hadde vært store, ble den likevel en skuffelse. Boka var lett å lese og forsåvidt ok underholdning. Men Øyvind trodde ikke på historien. Hva ville forfatteren fortelle som man ikke har hørt før? Han var av den oppfatningen at Coelho forsøker å finne opp kruttet, men er langt fra å lykkes.

Torvald, som er sevlerklært Coelho-fan, måtte innrømme at dette var den svakeste boken han hadde lest av sin yndlingsforfatter. Han syntes også at boka var grei underholdning, og den gikk greit å lese. Det var imidlertid også alt. Han følte heller ikke at Coelho kom med noe nytt innen sex-tematkken. Forfatteren prøver å skrive om noe nytt og lærerikt om sex, men det var likevel som å lese en sexspalte i VG eller Dagbladet, slo Torvald fast. Han var klar på at dette var den klart svakeste boken Coelho har skrevet.

Også Rolf Manuel hadde en del å utsette på 11 minutter. Han var først og fremst skeptisk til hvor lite horetilværelsen til hovedpersonen, Maria, blir problematisert. I boka virker det mer idyllisk enn vanskelig å være prostituert. Han savnet en mer troverdig framstilling av problemene og traumene ved å selge kroppen sin. Han fikk støtte av Øyvind, som hadde samme oppfatning. Beleste Rolf Manuel lanserte 11 minutter som den nest dårligste av samtlige Coelho-bøker. Bare Zahir er svakere, mente han.

Jarle var den som likte 11 minutter best. Han delte ikke oppfatningen om at horetilværelsen ikke er troverdig framstilt. Han mente at det ikke er utenkelig at flere prostituerte har det akkurat slik det kommer fram i boken. Jarle mente også at mange kan ha noe å lære av 11 minutter. At en rekke mennesker går igjennom hele livet uten å oppleve denne hellige sexen som Coelho beskriver, var han overbevist om. Jarle satte også stor pris på Ralf Hart-karakteren, en vellyket mann som hadde alt, men som likevel hadde et stort savn. Jarle satte også pris på flere små samfunnsbetraktninger som dukker opp i boka, som for eksempel kurderne som demonstrerer. Disse betraktningen blir det likevel færre og færre av utover romanen, noe han uttrykte skuffelse for.

Gustav var mannen som hadde foreslått 11 minutter. Han hadde lest den før, og likte den veldig godt. Men når han nå leste den for andre gang, fikk han et annet syn. Det var vasnkelig å si hva det var, men boka hadde tapt seg.

Alt i alt ble 11 minutter vurdert til godkjent av Apostrofen. I og med at lesekrinsen streber etter det ypperste av det ypperste, er midt på treet ikke godt nok. Her er den endelige dommen:

Jarle – 6

Gustav – 7

Rolf Manuel – 5

Torvald – 5

Øyvind – 5

Snitt: 5,6

Referent: Øyvind

Hva mener du om 11 minutter? Si din mening på Apostrofens diskusjonsforum!

24 kommentar to “11 minutter”

  1. Anonym 29.08.08 kl. 05:45 #

    her må jeg for første gang arrestere deg øyvind! jeg ga boken 7, og etter det jeg husker fikk ikke coehlo mer enn 6 av jarle…

  2. bjørningvar 29.08.08 kl. 11:48 #

    Hei. Min anmeldelse av boka legger seg nær opptil Øyvind. Jeg hadde også store forhåpninger til den mest omtalte utenlandske forfatteren her til lands de siste 10-15 årene. Jeg har aldri lest noe av han tidligere og som Øyvind ble jeg skuffet. For det første blir historien for lite troverdig. På meg virker det som om dette er et tema Coelho ikke har inngående kjennskap til. Det hele blir overfladisk og jeg nærmer meg verken personer eller omgivelser i tilfredsstillende grad. Coelho skriver bra, men jeg må stille et spørsmål ved den sanne (?) historien som ligger bak. Maria tar horeyrket litt for kaldt og rolig til at historien bærer fullt ut.

    Karakter: 4

    P.S Hvem er det som prøver seg med anonyme arrestasjoner på Apostrofen ?

  3. Jarle 29.08.08 kl. 18:15 #

    Hvorfor er historien lite troverdig ? Har dere inngående kjennskap til temaet siden dere går langt i å påstå at Coelho ikke har det.

  4. torvald 29.08.08 kl. 18:45 #

    Vil bare avkrefte at coelho er min favorittforfatter.

    Hadde veldig sansen for Alkymisten, likte veronica vil dø og syntes zahir var en grei bok.

    Ellers et bra referat!

  5. Sandsmark 29.08.08 kl. 19:07 #

    Jeg tar selvkritikk på at jeg hengte deg ut som Coelho-fan, Torvald! Jeg blandet med favorittbok.

    Ellers vil jeg komme med en oppfordring til webmaster om å oppdatere profilene. Det er et sterkt ønske fra flere av Apostrofens medlemmer å endre på innholdet.

    Vi ser også at det ikke lenger skal slås fast én favorittforfatter, men flere. Samme med film og musikk.

  6. bjørningvar 29.08.08 kl. 21:49 #

    Min erfaring på område strekker seg til avis-/magasinintervjuer, filmer og tv dokumentarer. Deres erfaringer fra prostitusjonsyrket er en ganske annen en den jeg får fra Coehlo. At det finnes andre måter å takle denne tilværelsen på skal jeg selvsagt ikke motsi, men Coehlo klarer på ingen måte med denne romanen å overbevise meg om dette. Til det synes jeg Marias dagboknotater blir for vidløftige, svevende og kalkulerte. At Coehlo bruker denne delen til å komme med en lang rekke «vidsomsord» gjør at jeg aldri nærmer meg hovedpersonen.

    Øyvind: send meg en mail med ønskede endringer, så ordner jeg.

  7. Jarle 30.08.08 kl. 11:08 #

    Kan det teneks at inntrykket vi får fra prostitusjonsmiljøet gjennom tv dokumentarer, film, aviser osv ikke stemmer med virkeligheten ?

  8. bjørningvar 30.08.08 kl. 16:45 #

    Det kan selfølgelig stemme. Men _min_ erfaring er at forfattere som skriver gode og troverdige romaner kjenner miljøet veldig godt. Gode eksempler på dette er etter min mening Lars S Christensen, Tore Renberg, Frode Grytten og Edvard Hoem. Felles for disse forfatterene er at de skriver om/fra «sin egen oppvekst», de forteller fra et miljø de kjenner inngående. Det tror jeg ikke Paulo Coehlo gjør. Han har blitt kjent med denne brasilianske kvinnen og skriver om et miljø han har blitt kjent med gjennom henne. For meg blir dette tydelig. Etter hva jeg har fått med meg går «11 minutter» for å være en av Coelho sine svakere romaner. Kan det tenkes at Coehlo kjenner miljøene han beskriver i andre romaner bedre?

  9. gustav 04.09.08 kl. 08:25 #

    jeg som glemte å skrive navnet på første innlegg.

    Neste møtedato viser seg å være vanskelig for meg. Vi skal spille borte mot fløy på lørdagen og reiser på fredag kveld. er det mulig for Apostrofens medlemmer å flytte møtet til torsdag 25 evt andre datoer?

  10. gustav 04.09.08 kl. 08:27 #

    Rolf: du kan evt sende meg en melding på tlf, i tilfelle du kvier deg for å legge igjen spor på internettet:)

  11. lookoutmama 04.09.08 kl. 12:50 #

    Det går greit for meg med torsdagen. Rolf bør for øvrig legge ut sin nye adresse på dette forumet.

  12. Sandsmark 04.09.08 kl. 12:51 #

    Det er for øvrig jeg som er Lookoutmama.

  13. Rolf Manuel 05.09.08 kl. 10:15 #

    Heilt fint for meg på torsdagen.

  14. gustav 08.09.08 kl. 18:48 #

    ok, da har jeg fått bekreftelse fra Rolf Manuel, Øyvind og Jarle på at torsdag 25 er en ok kveld for neste møte. Da sier vi det! Kommer varhaugs store sønner (Bjørn Ingvar og Torvald)?

  15. Sandsmark 09.09.08 kl. 10:01 #

    Angående ny «Hvem er vi»-profil: Er det noen som har forslag til nye elementer, eller skal bare vær enkelt sende en oppdatering ut i fra dagens mal til Bjørn Ingvar?

  16. bjørningvar 09.09.08 kl. 10:31 #

    Hei. Eg vert ikkje å sjå på Apostrofens gjennomgang av «Bisettelsen». I november og desember er det derimot gode muligheter. Kva med ein Dag Solstad roman snart? 😉

  17. Steinar 11.09.08 kl. 18:56 #

    Skal sei det vert diskutert her inne! Jarle: prøver du å forstå eller vil du berre overbevise den andre?

    Så til saken, Gustav. Her er bøkene eg tala om.

    «Shake hands with the devil» av Roemo Dallaire. Øvstkommanderande for FN styrkene under maskrane (UNAMIR) fortel si historie. EIn del tekniske omgrep som ein må bli vandt med, til tider litt langdyr, men gjer ei godt overblikk over ein svært frustrerande og komplisert situasjon.

    «A time for Machetes» eller «machete season» av Jean Hatzfeld. Boka består av ei rekkje intervju av dei som gjennomførte folkemordet. Sjuk innblikk i vanlege menneske sitt sinn i ein ekstrem situasjon.

    «Life laid bare» av Jean Hatzfeld. Ei bok med intervju av overlevande. Har ikkje lese boka ende, men reknar med at det er OK, og ikkje meir enn det.

    «Left to tell» av Immaculee Ilibagiza. Historien om ei kvinne som overlevde folkemordet på eit toalett. Ho beskriv sin intense relasjon til Gud og eit tru på det gode utan like.

    «We whish to inform you that tomorrow we eill be killed with our families» av Philip Gourevitch. Om folkemordet, men spesielt tida rett etter, ei tid som ofte blir gløymd. Og ei tid der grusomheitane var minst like voldsomme som under sjølve folkmordet.

    «The Rwanda Crisis» av Gerard Prunier. Ei grundig oversiktsbok om emnet. Har ei litt meir historisk tilnærming og tek for seg bakgrunnen for det heile på ein grundig måte.

  18. Jarle 11.09.08 kl. 21:12 #

    Hei Steinar ! Jeg kan ikke overbevise noen, det er det bare den Hellige Ånd som kan gjøre. Jeg forsøker bare å rette et kritisk søkelys på noe jeg mener er en skadelig teori.

  19. torvald 13.09.08 kl. 15:43 #

    torvald glimrer med sitt fravær – har eksamen 29. september og 13. oktober.

    vender nesen hjemover etter dette og vil bli å se fremover!

  20. Steinar 15.09.08 kl. 14:22 #

    Kva med forståinga då? Er det uinteressant i og med at du vektlegg dette med det kritiske søkjelyset så sterkt? 🙂 Ha ein fortsatt god dag!

  21. Sandsmark 24.09.08 kl. 11:56 #

    Endelig er det nytt møte på gang. Men på hvilken adresse vil dette foregå. Blir det barndomshjemmet på Kåsen som vanlig, eller er det på Rolfs nye bopel på Nærbø?

  22. Rolf Manuel 25.09.08 kl. 11:55 #

    Motlandsmarka 35 på Nærbø vil være åsted for dagens sammenkomst. Skulle det være problem med å finne fram er det bare å ringe.

  23. bjørningvar 29.09.08 kl. 07:55 #

    Hei. Ser med stor interesse fram til neste møtereferat/bokmelding og som alltid er jeg spent på neste litterærer verk som skal fordøyes. Noen som kan gi meg et hint ?

  24. Sandsmark 29.09.08 kl. 08:06 #

    Neste møte er hos Gustav fredag 24. oktober. Boka som skal fordøyes, er ingen ringere en «Vredens druer» av John Steinbeck. Storheter som Jens Bjørneboe og James Joyce ble nedstemt.

    Fyldig referat følger forhåpentligvis i løpet av dagen.

Legg igjen en kommentar

