Konflikten i Midtøsten

5 Jan

Israels bakkestyrker invaderer i skrivende stund Gaza. Mye er sagt og skrevet om denne krigen, mye av det som skrives og sies forundrer meg. Det som imidlertid forundrer meg mest er venstresidens respons på Israels angrep. De vil kaste Israels ambassadør ut av landet, de mobiliserer til demonstrasjoner og sammenligner Israel med Hitlers naziregime. De er rystet over at over 400 er drept i konflikten mellom Israel og Hamas, blant disse er mellom 100 – 200 sivile. Dette er trist, krig er noe av det tristeste verden har å by på, der er jeg enig med venstresiden.

Men krig er ikke bare trist når den forekommer i midtøsten med Israel i hovedrollen. Krig er etter min mening like trist når den utkjempes med machetekniver i Rwanda, når islamister dreper uskyldige i tusentalls i Darfur, når miltisen dreper tusenvis i Kongo. Jeg spør : har disse hendelsene gått venstresida forbi ? Hvor i allverden er ramaskrikene over de sivile i afrika ? Hvor er demonstrasjonstogene for kristne i Sudan ? Hvor har venstresiden vært ? For meg virker det som om de dukker opp så fort Israel går til krig. Hva kan grunnen være til at det er slik ? Er det slik at venstresiden setter arabere høyere enn andre folkeslag ?

Jarle

4 kommentar to “Konflikten i Midtøsten”

  1. bjørningvar 17.02.09 kl. 22:27 #

    Hei. Leste en fin kommentar i dagens utgave av Dagsavisen.

    » … Palestinaforkjempere glemmer å stille et lite spørsmål: hvem er egentlig fienden? Den norske Midtøsten-debatten ignorerer et enkelt faktum: at Hamas er Irans agent og forræder mot det palestinske folket. Hamas løper Irans ærend i den hensikt å etablere en radikal israelsk regjering, noe som Irans diktatorer trenger desperat for å holde ved like sin eneste raison d’etre i et stadig fattigere og mer irritert Iran. »

    Hele kommentaren finnes på denne nettadressen: http://www.dagsavisen.no/meninger/article398790.ece

    Etter min mening evner kommentaren å gi et mer nyansert bilde av konflikten enn de mange leserinnleggene som er undertegnet av enten Israel – eller Palestinavenner. Sjelden skiller disse ytringene mellom Palestinere og Hamas, et slikt skille ville gjøre det enklere å komme til kjernen i konflikten og ikke minst finne en løsning.

  2. Jarle 18.02.09 kl. 09:24 #

    Meget interessant artikkel, det er uomtvistelig at Israel på 80-tallet støttet opp om Hamas som en «buffer» mot PLO. At Likud tilriver seg regjeringsmakten er som skribenten utrykker et tydelig signal om at høyresiden er i medvind i det lovede land. Dette er ofte konsekvensen etter blodige konfrontasjoner. Med Likud ved roret vil trolig forsoningslinjen bremses. Dette er jeg enig i.

    Stiller meg også bak skribentens synspunkter når det gjelder Hamas, Iran, PLO og Arafat.

    Stiller meg imidlertid noe tvilende til følgende utsagn:
    Hamas’ valgseier for tre år siden indikerer på ingen måte et ønske om islamisering av Palestina; det har vært et protestvalg par excellence mot Arafats korrupte arv.

    Dette er jeg bare delvis enig i. Da Arafats grenseløse koorupsjon ble kjent for allmennheten (forbigått i stillhet i norske riksmedier) var dette et slag for mange palestinere. Mange har nok som skribenten indikerer avgitt sin stemme i protest. Jeg tror imidlertid at dette er noe mer nyansert. Det er ingen tvil om at den islamistiske ideologi har hatt stor fremgang på Gaza, dette kan skyldes mye fattigdom, nederlag og undertrykkelse, årsakene er mange. Valgskredet tror jeg ikke bare skyldes protestvalg, men også stor fremgang for islamsk ekstremisme. Hvorfor skal palestinere som ønsker fred stemme på et parti som ønsker å innføre sharia lovgivning.

    Utsagn 2
    Derfor driver den palestinske myndigheten på Vestbredden en kompromissløs krig mot Hamas i disse dager.

    Fatah som driver kompromissløskrig mot Hamas har ikke de samme religiøse parolene som Hamas. Etter min mening finnes det imidlertid også i denne organsisasjonen sterke religiøse og nasjonalistiske undertoner som er skremmende. Dette synes jeg ikke kommer klart nok fram. Fatahs leder Abbas skrev i sin tid doktoravhandling der han argumenterte for at Holocaust aldri har funnet sted. Dette er holdninger som indikerer noen av Fatahs holdninger ovenfor Israel.

    Er allikevel enig med skribenten i at veien mot fred sannsynligvis er kortere med Kadima og Fatah enn med Likud og Hamas.

  3. B. Alfour 11.03.09 kl. 21:48 #

    Står vel egentlig nokså tydelig i skriften at det ikke kommer til å bli fred i dette området…

  4. Jarle 12.03.09 kl. 10:09 #

    Det har du helt rett i, og det tror jeg fullt og helt på. Liker navnet ditt, Israel er idag betydelig mindre i forhold til det området de ble tildelt dem etter Balfour erklæringen/mandatet.

Legg igjen en kommentar

