Jeg forbanner tidens elv

28 Mar

forbannerGod bok, men dårlig debatt. Det er Apostrofens konklusjon etter å ha lest «Jeg forbanner tidens elv» av Per Petterson.

Til stede: Øyvind, Jarle, Gustav og Rolf.

Tid: Torsdag 19. mars hos Jarle. Aktuell bok: «Jeg forbanner tidens elv» av Per Petterson.

Neste bok: «Skuret» av William Paul Young.

Karakterer:

Øyvind – 7

Jarle – 7

Gustav – 6

Rolf – 7

Kydland (Ikke til stede, men leverte som vanlig en god rapport) – 7

Snitt: 6,8

Apostofen har sjelden vært så enige i vurderingen av en bok som i dette tilfellet. Alle var klare på at «Jeg forbanner tidens elv» var grei lesning.

Per Petterson har et godt språk, den er enkel å lese, vi blir fenget av fortellingen, mye blir sagt mellom linjene og vi tror på historien og karakterene. Det var egentlig svært lite å srette den kritiske fingeren på.

Derfor var dette en utvilsom 6-7-er bok. Men alle var likevel klare på at noe manglet. Vi ventet på en forløsning som aldri kom. I stedet for et uventet dask med fiskehalen, ble slutten heller et tamt likegyldig gjesp.

«Jeg forbanner tidens elv» var heller ikke typisk Apostrofen-materiale. Her var det lite å ta fatt i. En god historie, javel. Men var var de store temaene? Dette var ikke noe å fylle en hel kveld med oppbyggende meningsutvekslng med.

Petterson ønsker å si noe om medmennekelige relasjoner og kjærlighet som aldri blir uttrykt. Han peker på de uopprettelige konsekvensene rundt det som aldri blir sagt eller gjort. En dag vil det være for sent. Dette var imidlertid ikke nok til å få en fruktbar Apostrofen-debatt ut av. Diskusjonen rundt romanen svant ganske raskt hen. Det var ikke noe å si. Tidenes korteste bokdebatt var et faktum.

Apostrofen kunne likevel så fast at når det kom til underholdningsverdien, gjorde «Jeg forbanner tidens elv» et godkjent hopp etter forrige klassiker, «Veien».

9 kommentar to “Jeg forbanner tidens elv”

  1. bjørningvar 30.03.09 kl. 21:58 #

    Hei. Når blir neste møte?

  2. Sandsmark 31.03.09 kl. 06:13 #

    Sorry, jeg har visst glemt å skrive det. Neste møte blir 16. mars klokka 19.00 hos meg.

  3. Sandsmark 03.04.09 kl. 10:46 #

    En pris til ettertanke for Apostrofen:

    Nordisk råds litteratirpris til Petterson

    Per Petterson tildeles Nordisk Råds litteraturpris for 2009 for romanen «Jeg forbanner tidens elv».

    Petterson (56) er en av Norges mest anerkjente og populære forfattere. «Jeg forbanner tidens elv» handler om Arvid Jansen og livskrisen han befinner seg i.

    – I et poetisk og stillegående språk formidler Petterson hvor vanskelig det er å få sagt det som føles mest nødvendig å si til hverandre, heter det i begrunnelsen fra priskomiteen.

    Romanen ble utgitt på Oktober forlag i 2008, og har allerede opplevd stor suksess. Petterson har mottatt både Brageprisen og Kritikerprisen for den, og nå altså den prestisjetunge Nordisk Råds litteraturpris. Boken er så langt oversatt til 15 språk.

    Per Petterson ble allerede i 1997 nominert til Nordisk Råds litteraturpris for romanen «Til Sibir», og han oppnådde internasjonal suksess med romanen «Ut og stjæle hester» fra 2003.

    Petterson debuterte med novellesamlingen «Aske i munnen, sand i skoa» i 1987, og har etter det gitt ut seks romaner.

    Nordisk Råds litteraturpris er på 350.000 danske kroner, og deles ut i forbindelsen med Nordisk Råds sesjon i Stockholm i slutten av oktober. (NTB)

  4. Jarle 03.04.09 kl. 11:52 #

    Må nok en gang vedgå at mye sannsynligvis har gått meg hus forbi i lesningen. For mye show og for lite tell, tenker jeg.

  5. Sandsmark 03.04.09 kl. 12:09 #

    Det blir spennende å se om ikke «Skuret» snart får en litteraturpris…

  6. Jarle 03.04.09 kl. 13:25 #

    Til det mangler den nok altfor mange litterære kvaliteter. Dens budskap appelerer nok heller ikke til de som deler ut slike priser. Når fikk en bok som utelukkende hyller evangeliet en litteraturpris ?

  7. Sandsmark 03.04.09 kl. 18:05 #

    Jeg gleder meg veldig til neste møte. Noe sier meg at det blir langt mer debatt om denne boka enn den forrige.

  8. Sandsmark 16.04.09 kl. 09:40 #

    Da håper jeg alle er klar til kveldens møte klokka sju.

    Kydland, kommer du med din sedvanlige forhåndsrapport?

  9. bjørningvar 17.04.09 kl. 07:21 #

    Den har vært både utsolgt og utlånt, men nå har jeg endelig fått kjøpt den. Bokmeldingen må derfor vente noen dager. Regner med møtereferatet er på plass før den tid 🙂

Legg igjen en kommentar

